Mest stillede spørgsmål om rygestop

De mest almindelige spørgsmål til rygestop

Hvert år kvitter en masse mennesker cigaretterne. Måske er det i år du har besluttet at blive en af dem. Rejsen kan være svær, især i starten, så her har Nicotinell samlet nogle svar på de mest almindelige spørgsmål, som personer, der vil stoppe med at ryge har.

Sug på
nikotinsug
etabletten

Læg tabletten
i kinden

Gentag i 30
minutter

Måden at få det bedste ud af Nicotinell sugetabletter er som følger:

  1. Hold nikotinsugetabletten i munden indtil du fornemmer en stærk smag af nikotin
  2. Lad sugetabletten hvile mellem kinden og gummerne indtil smagen begynder at forsvinde
  3. Begynd at suge igen
  4. Gentag i ca. 30 minutter indtil sugetabletten er helt opløst

For at få mest ud af Nicotinell sugetabletter er det vigtigt, at du bruger dem rigtigt. Husk at det er essentielt at holde pauser. Hvis du får mere nikotin i munden end der absorberes, vil du ende med at sluge nikotinen uden at mærke effekten. Hvis du oplever en kløe i halsen, en brændende fornemmelse i maven, begynder at hikke eller får luft i maven, forøget spytproduktion, hikke og halsbrand skal du holde længere pauser imellem dit indtag af nikotinsugetabletter.

LÆS MERE >

Tyg et stykke
nikotintygg
egummi

Læg
nikotintyggegum
miet i kinden

Gentag i
omkring 30
minutter

Følg disse råd til at bruge Nicotinell tyggegummiet mest effektivt og få mest ud af tyggegummiet:

  1. Tyg indtil du fornemmer en stærk smag af nikotin
  2. Lad tyggegummiet hvile mellem kinden og gummerne indtil smagen begynder at forsvinde
  3. Begynd at tygge igen
  4. Gentag rutinen i ca. 30 minutter

For at få mest ud af Nicotinell Tyggegummi er det vigtigt, at du tygger rigtigt. Illustrationen viser hvordan du tygger nikotintyggegummiet korrekt. Husk at det er essentielt at holde pauser når du tygger nikotintyggegummi. Hvis du får mere nikotin end munden kan absorbere kan du ende med at sluge tyggegummiet uden at mærke effekten. Læs den vedlagte folder, og sørg for at følge instruktionerne nøje.

LÆS MERE >

Tag et nyt
nikotinpla
ster på

Sæt på et nyt
område

Udglat
kanterne af
nikotinplastret

Tænker du på hvordan du skal bruge Nicotinell plasteret? Det tager kun tre, simple trin...

  1. Nicotinell Plaster kan bruges i op til 24 timer. Påfør et nyt plaster hver dag når du har fjernet det gamle.
  2. Sæt det på et nyt hudområde, som er uden sår, tørt og hårløst. F.eks. overarmen, øverst på ryggen eller hoften.
  3. Glat kanterne af nikotinplastret for at sikre, at det sidder godt fast.

Vær opmærksom på dosen alt afhængigt af, hvilken type ryger du er. Hvis du er en let til moderat ryger - dem som ryger mindre end 20 cigaretter om dagen - skal du enten vælge plasteret med 7mg eller 14mg - og brug det hver dag i tre-fire uger. Hvis du er storryger, dvs. at du ryger over 20 cigaretter om dagen, bør du gå efter plasteret på 21mg. som du skal bruge dagligt i 3-4 uger, dernæst skal du bruge 14 mg dagligt i 3-4 uger og derefter 7 mg dagligt i 3-4 uger.

Det kan være hårdt at stoppe med at ryge. Det tager i gennemsnit 84 dage at stoppe med at ryge, hvor de to første uger er de sværeste. Kombinationsbehandling kan bruges når det ikke er tilstrækkeligt med plasteret, nikotintyggegummi eller plasteret alene. Ved kombinationsterapi anvendes plasteret sammen med 2 mg tyggegummi eller 1 mg sugetablet. F.eks. ved at du har et nikotinplaster på hele dagen, og tager en sugetablet eller et plaster når du får lyst til at ryge. Husk at du ikke må have to plastre på ad gangen.

Kombinationsbehandlingen er mere effektiv end anvendelse af nicotinprodukterne hver for sig. Det er en brugbar metode, hvis du har brug for ekstra støtte i dit rygestop, men husk at snakke med læge inden du starter på denne type behandling. Bemærk, at hvis du tager 1 mg sugetabletten sammen med plaster, skal du stoppe helt med at ryge. Tablet med 2 mg må ikke tages sammen med et plaster.

Vores forslagsværktøj kan hjælpe dig med at beslutte om kombinationsterapi er det rigtige for dig og dit rygestop, og samtidig give dig information om hver behandlingsmulighed.

LÆS MERE >

Tænker du på, hvordan du bedst stopper med at ryge? Der er millioner af mennesker som årligt stopper med at ryge, og her hos Nicotinell ved vi, at du kan være en af dem.

Enhver rejse imod rygestop er forskellig, men der er simple måder at blive motiveret på. Her vi har samlet en række tips til dit rygestop. Se videoen til højre for de bedste råd.

LÆS MERE >

Tænker du på at stoppe uden præparater? Nicotinell mener, at du bør tænke den beslutning godt igennem.

Den nikotin du får når du ryger er så vanedannende, at folk ofte undervurderer, hvor svært det er at modstå abstinenser udelukkende ved brug af viljestyrke. Nikotinerstatningsterapi giver en kontrolleret mængde nikotin til dit system for at dulme de fysiske abstinenser og giver dig mulighed for at fokusere på de mentale aspekter ved rygestoppet. Ved at bruge nikotinerstatningsterapi som anvist fordobles dine chancer for at gennemføre dit rygestop. *

*Det fordobler dine chancer i forhold til at bruge placebo. Et adfærdsfokuseret støtteprogram øger chancen for succes. Mange mennesker har brug for mange forsøg for at stoppe med at ryge. Produkterne er en del af et 8-12 ugers program.

LÆS MERE >

Nikotinerstatningsterapi er et middel til at indtage nikotin, som ikke er tobak.

  1. Nikotinerstatningsterapi indeholder ikke nogen af de kræftfremkaldende stoffer, som der er i cigaretter. Nikotinerstatningsterapi kan hjælpe dig med at stoppe med at ryge. Det hjælper dig med at undvære nikotin, indtil du ikke er afhængig af det længere.
LÆS MERE >

Der kan være enkelte bivirkninger ved brug af nikotinerstatning, som nicotinell. Enkelte er forklaret nedenfor.

Fordi den aktive ingrediens i nikontinerstatningsprodukter er en lille terapeutisk dose nikotin kan der forekomme bivirkninger. Nogle brugere kan opleve irriteret hud ved brug af nikotinplaster.

Sørg for at læse brugsvejledningen i pakken grundigt for at få den fulde liste med bivirkninger.

LÆS MERE >

Tænker du på, hvordan den første uge af rygestoppet bliver? Nicotinell er her til at hjælpe dig igennem de første trin i processen.

Der er ingen tvivl om, at den første uge er hård. Lav en plan. Husk hvad din grund til at stoppe med at ryge er. Det vil hjælpe dig med modstå rygetrangen og give dig motivation til at stå ved din beslutning.

LÆS MERE >

Nikotinabstinenser er en samlet gruppe af symptomer, som udvikler sig i ugerne efter, at du er stoppet med at indtage nikotin. Læs videre i Nicotinell-guiden for at finde de bedste råd til processen.

Når du er afhængig af nikotin udløser rygning neurotransmittere i din hjerne. En af disse er dopamin. Det er dopaminen, der giver dig den afslappede og tilfredsstillede fornemmelse du får, når du ryger. Når du vil stoppe din afhængighed af nikotin kan du opleve abstinenser som er din krop, der beder om at få en dose af de stoffer, som nikotinen frigiver. Det er vigtigt at du holder ud og husker på, at det bliver bedre når du kommer længere ind i dit rygestop.

LÆS MERE >

Der er mange måder at modarbejde rygetrang på.

Rygetrang varer typisk ikke længere end et par minutter. Når rygetrangen kommer, så husk hvorfor du vil stoppe. Hvis du gør det for en du holder af, så hav et billede af personen på dig. Træning er en anden måde at holde fokus væk fra rygning. Råd som disse sammen med brugen af nikotinerstatning kan hjælpe dig igennem rygetrangen og hjælpe dig i vejen mod rygestop.

LÆS MERE >

Tænker du på hvordan du bedst erstatter dit daglige rygeritual efter du er stoppet med at ryge? Nicotinell har masser af ideer til at hjælpe dig.

Det er muligt at vedligeholde de sociale og fysiske aspekter af dine daglige rygeritualer uden at ryge. Hvis du går ud og ryger på bestemte tidspunkter på dagen, så gå ud og gør noget andet. Gå i parken, ring til en ven, og prioriter de dele af dit daglige rygeritual du kan lide og som ikke involverer rygning og fokuser på dem.

LÆS MERE >

Nicotinell hjælper dig til at forudse hvad den anden uge af dit rygestop byder på

Du er på vej. Men du er ikke igennem endnu. Vær opmærksom på i hvilke situationer du får lyst til at ryge. Når du ved dette er det nemmere at undgå. Hvis det er noget du ikke kan undgå, som arbejde, så find en erstatning for dine rygeritualer. Dette er også et godt tidspunkt at række ud til en ven eller en du holder af for opbakning. Husk på at de mennesker du holder af, og som er omkring dig godt vil hjælpe og støtte dig i din beslutning om rygestop.

LÆS MERE >

”Tager jeg på?” er et typisk spørgsmål mange rygere stiller sig selv. Heldigvis kan Nicotinell hjælpe dig med gode råd hvis du er bekymret omkring at tage på i vægt.

I forhold til rygestop er det normalt at være bekymret for at tage på. Selv hvis du tager lidt på, så er det ikke vigtigt sammenlignet med alle de gode ting du gør for dig selv, når du stopper med at ryge. Hvis du fortsætter med at tage på efter et par måneder, så prøv at analysere hvad du gør anderledes. Reducér hvor meget fedt du spiser, vælg sunde snacks og øg din fysiske aktivitet for at forbrænde ekstra kalorier.

LÆS MERE >

Hvis du har prøvet at stoppe gentagne gange, og konsekvent ser dig selv falde igen, spørger du måske dig selv: Hvorfor kan jeg ikke stoppe med at ryge?

Du kan godt stoppe. Du har bare ikke gjort det endnu. Prøv at lære af dine mislykkede forsøg. Find ud af hvorfor du ikke formår at gennemføre dit rygestop, så du kan undgå at sætte dig selv i lignende situationer i fremtiden. Vælg en ny dato og prøv igen.

LÆS MERE >

Hvis du tænker på hvordan du bedst kommer ovenpå igen efter at have taget en enkelt cigaret, så finder du de bedste råd til at komme sig over det, hér.

Du må ikke miste modet fordi du kommer til at tage en cigaret. Lær af det. Tænk over hvad der skete og hvorfor du ikke kunne lade være med at tage en cigaret og undgå den type situationer. Se videoen for mere information om modstanden mod et rygestop.

LÆS MERE >

Symptomer på nikotinahængighed topper typisk to-tre dage efter du er stoppet med at ryge. De forsvinder helt en til tre måneder efter du er helt stoppet.

Nicotinell er dog opmærksom på, at signalerne er forskellige fra person til person. Du skal dog huske på, at afhængighed er et signal om, at cigaretter ikke længere er en mulighed – uanset hvad. Når du ikke længere bliver tiltrukket af cigaretterne ved du, at du har vundet.

LÆS MERE >

At vide hvor meget nikotin der er i én cigaret kan hjælpe dig på vejen til at blive røgfri. Nicotinell har den nødvendige viden på dette emne.

Din krop får ca. 1 milligram nikotin fra en cigaret. Husk at nikotinen fra cigaretter bliver absorberet meget hurtigt og bevæger sig direkte fra lungerne til hjernen.

LÆS MERE >