Succes med rygestop: 4 karaktertræk ved personer, der lykkes med deres rygestop

Mange mennesker forsøger at stoppe med at ryge, men falder i igen og igen. I det følgende beskrives fire karaktertræk ved personer, der har haft succes med rygestop. Du kan lære de samme karaktertræk ved at læse med her.

1

Folk, der har haft succes med rygestop, får støtte af andre

Det er vigtigt at have et netværk, der støtter dig, når du skal have succes med rygestop.

Venner og familie er vigtige, men personer, der selv er ved at stoppe med at ryge eller har haft succes med rygestop kan være endnu vigtigere. Cirka 40 % af de rygere, der er lykkedes med at stoppe, fortæller, at støtte fra andre var en vigtig del af deres succes med rygestop. Derfor er det en god ide at finde en lokal støttegruppe i stedet for blot at nøjes med selvhjælp. Du finder styrken ved at få råd fra andre, der har haft succes med rygestop.

2

Personer, der har haft succes med rygestop, bruger oftest nikotinhjælpemidler

Produkter som f.eks. nikotintyggegummi, -sugetabletter, -inhalator, -næsespray og -plaster har vist gradvist at kunne reducere rygetrangen og bidrage til rygestoppet.

Når rygestop-produkterne bruges efter anvisningen, kan de faktisk fordoble dine chancer for at få succes med rygestop, sammenlignet med hvis du brugte viljestyrke som brændstof alene. Når nikotin-produkterne bruges efter anvisningen, får du en mindre og mindre dosis af nikotin over tid, så du har lettere ved at bekæmpe abstinenser og styre din rygetrang.

3

Personer, der har succes med rygestop, er kreative

Det kan være brugbart at gribe til alternative måder at håndtere dit psykiske og fysiske helbred på, hvis du skal have succes med rygestoppet. Det kan for eksempel være:

Hypnose, der er en tilstand af dyb koncentration, kan hjælpe med at reducere din rygetrang. Meditation hjælper dig med at slappe af i kroppen og sindet, øger dit fokus og giver dig mere energi. Selv det at få en ny hobby kan gøre, at du bruger din tid mere positivt og flytter dit fokus væk fra cigaretterne. Vær kreativ og gør det, der passer til dig – så får du succes med rygestop.

4

Personer, der har succes med rygestop, lægger en plan

Har du først en plan, vil du sandsynligvis være mere fokuseret på dit mål.

Først skal du fastlægge dine bevæggrunde for rygestoppet. Arbejder du f.eks. mod et fremtidigt mål som at løbe et maraton? Det kan være, der er opstået et helbredsproblem for dig eller en, du holder af, som følge af rygning? Hvis du skriver dine gode grunde for at stoppe med at ryge ned hver dag, er du også med til at bekræfte dem på et følelsesmæssigt plan, og det øger sandsynligheden for, at du får succes med dit rygestop.

Du kan også skrive ned, hvad det er, der udløser din trang, og hvilke løsninger du har for at undgå at komme til at ryge. Måske forbinder du rygning med særlige handlinger som at drikke kaffe? Planlæg din tid, og forsøg at bryde dine gamle rutiner for at øge chancen for at få succes med rygestoppet. Og så skal du også huske at belønne dig selv, når det går godt. Forkæl dig selv med et stykke mørk chokolade eller noget af din yndlingsfrugt, hvis du har holdt dig røgfri en hel dag. Succes med rygestoppet er løbende proces, men det begynder og slutter med, at du får stillet din trang på anden vis hver dag.

Læs om, hvordan Monya brugte post-its til at stoppe med at ryge.

Hvad skal du spise, når du er i gang med et rygestop

Bekæmp din trang til cigaretter, og hold vægten nede med disse sunde madalternativer.

Læs mere >

Hvorfor rygestop påvirker din følelsestilstand

Har du en stærk følelsesmæssig reaktion på ikke at ryge? Du er ikke alene.

Læs mere >

Lav en rygestopgruppe

Her er nogle mulige medlemmer, som kan hjælpe dig med at stoppe.

Find din gruppe >