Forbered din bil på dit rygestop

At gøre din bil til røgfri zone er en god måde at fjerne fristelsen på. Sådan gør du:

1

Fjern

Smid alt ud, der kan vække din rygetrang. Dette omfatter:

  • Askebægre. Hvis du ikke ønsker at fjerne det, kan du vaske det grundigt og fylde det med sunde snacks.
  • Lightere, tændstikker og cigaretter.
  • Musik, der kan fremkalde minder, du forbinder med rygning.

Når du skal forberede din bil på rygestop, er der en række små ting, du kan gøre som led i forberedelsen til at kvitte smøgerne. Det handler om at få de ting du forbinder med at ryge ud af øjenvidde. På den måde undgår du, at dine køreture ikke giver dig lyst til cigaretter.

2

Gør rent

Fjern røglugt og synlige tegn på din rygning.

  • Rengør din bil grundigt indvendigt og udvendigt. Vask sæder og gulvmåtter, skrub vinduerne og støvsug bagagerummet.
  • Hvis du kører i nogle bestemte sko, skal du enten smide dem ud eller sørge for, at de får en ny duft.
  • Hæng lugtfjernere op for at skjule eventuel tilbageværende tobakslugt.

Rengøring er en nem måde at flytte dine tanker væk fra den trang, du har haft til rygning og er derfor også oplagt at begive sig ud i, når du skal forberede bilen på dit rygestop. Benyt lejligheden til at få ryddet op og gjort rent i bilen, så mindet om tobakslugten ikke får indflydelse på din nye mission om at blive røgfri.

3

Lager

Skaf de ting, som kan hjælpe dig, når rygetrangen sætter ind. Det kan være:

  • En blanding af sunde snacks, som holder din mund beskæftiget, og som ikke skal opbevares i køleskab. F.eks. müslibarer, nødder eller popkorn med lavt fedtindhold.
  • Nikotinerstatning i form af tyggegummi eller sugetabletter. Plastre kan være med til at understøtte behandlingen af trangen.

Når du kører bil, kører du selvfølgelig bil, ikke alt muligt andet. Men hvis du har været vant til at ryge i bilen og vil forberede dig på et rygestop, skal du sørge for at finde en erstatning for de cigaretter, du engang var vant til at sætte i munden, når du satte dig bag rattet.

4

Lav nye rutiner

Lav små ændringer, som gør det vanskeligere for dig at ryge. Det kan være:

  • Tænd for din yndlingsmusik, og syng med.
  • Lyt til lydbøger, og få læst de nyeste bestsellere.
  • Da din bil nu er røgfri zone, skal du forbyde andre at ryge i den, selv om vinduerne åbne.
  • Hvis du er passager, så hold dine hænder beskæftigede – brug din smartphone til at læse e-mails eller spille et spil.

Ligeså vigtigt som det er at rydde ud i de gamle vaner, når du skal forberede din bil på et rygestop, ligeså vigtigt er det at få nogle nye vaner, der kan fjerne de minder, du har om at ryge i bilen.

Ikke længere noget med dagens sidste cigaret

Undgå at ryge efter en lang dag, når trangen er størst.

Se hvordan >

Sådan kan det lykkes

Der findes dokumenterede strategier, som kan anvendes, uanset om man vil løbe en maraton, starte en virksomhed eller stoppe med at ryge.

Få tips >

Forbered dit hjem på dit rygestop

Dit hjem skal være et sted, hvor du finder ro, ikke et sted fyldt med udfordringer. Og tobaksrøg ikke blot...

Læs mere >