Hvad du skal spise af mad, når du er i gang med et rygestop

Bekæmp rygetrangen, og hold vægten med disse sunde tips fra The American Heart Association om god mad til rygestop.

Når du skal stoppe med at ryge på succesfuld vis, er det vigtigt, at du vælger mad, der er velegnet til rygestop. På siden her har vi samlet en liste over forskellige typer af fødevarer, der er oplagt mad til rygestop. Hvis du gerne vil holde din krops figur under rygestoppet, er det nemlig vigtigt, at du vælger den rigtige mad. Vi har inddelt vores liste over mad til rygestop i fire forskellige kategorier, du kan lade dig inspirere af.

1

Hurtige snacks

  • Fuldkornsbrød eller -bagel
  • Fuldkornsmuffin
  • Frugt, f.eks. æbler, bananer, ferskner osv.
  • Yoghurt med lavt fedtindhold og uden for meget tilsat sukker
  • Fuldkornsmüsli
  • Usaltede nødder

En hurtig snack kan være en god mad til rygestop, fordi den tager nogenlunde samme tid at spise, som det tager at ryge en cigaret, og fordi næringsindholdet gør, at man godt kan spise flere snacks i løbet af en dag, uden at det bliver store måltider.

2

Mad, der er nem at lave

  • En halv sandwich
  • Grøntsagsstænger som f.eks. gulerødder, selleri, agurker, grønne pebre osv.
  • Popkorn (luftpoppet, uden smør)
  • Skiver af frugt som f.eks. vandmelon eller ananas
  • Frugt- og yoghurtsmoothie

Skal det gå hurtigt at lave god mad til rygestop, så du kan dulme trangen, kan du med fordel lade dig inspirere af listen her.

3

Nødmåltider

Til når munden føles tom, og du trænger til en cigaret:

  • Grøntsagsstænger som f.eks. gulerødder, selleri, agurker, grønne pebre osv.
  • Sukkerfrit tyggegummi
  • Sukkerfrie bolsjer
  • Sukkerfrie halstabletter

Skal din mad til rygestop ikke være et egentligt måltid eller en snack, men bare et stykke mundgodt, er bolsjer og tyggegummier gode alternativer.

4

Frosne lækkerier

Du kan få en ekstra sød tand umiddelbart efter, at du er begyndt på dit rygestop. Søde sager kan ofte hjælpe dig med at bekæmpe rygetrangen. Hvis du har en sød tand, kan du prøve følgende alternativer af mad til rygestop:

  • Frosne bananer eller vindruer
  • Frosne barer af 100 % juice
  • Sorbet uden tilsat sukker
  • Isbarer med få kalorier
  • Fedtfri yoghurtis

Få styr på rygetrangen efter måltider

Se, hvordan du kan undertrykke rygetrangen efter måltider.

Få tips >

Hvorfor rygestop påvirker din følelsestilstand

Har du en stærk følelsesmæssig reaktion på ikke at ryge? Du er ikke alene.

Læs mere >

Tip fra en eks-ryger: Visualiser dit liv som eks-ryger

Visualisering var et af Andrews våben i kampen for at bekæmpe sin rygetrang.

Se videoen >