Undgå rygning før sengetid

Trangen til en cigaret sidst på dagen kan være svær at slippe af med. Prøv disse 5 sunde alternativer til rygning før sengetid. Disse friske og sunde alternativer kan hjælpe dig med at undgå rygning før sengetid.

1

Et grin til at gå i seng på

Der er intet bedre end at grine, og det er også en effektiv måde at falde til ro på, på samme måde som du tidligere gjorde brug af rygning før sengetid. Derfor foreslår vi, at du slutter dagen af ved at se 15 minutter af en komedie, før du går i seng. Et godt grin er en god måde at holde fast i dit rygestop på, inden nattesøvnen melder sig.

Du kan også vælge at læse en sjov bog, høre en sjov podcast eller nogle jokes – hvad du end foretrækker for at holde dig godt underholdt uden at skulle tænke for meget. Latter er den bedste medicin, også når det handler om at glemme den dårlige vane med rygning før sengetid.

2

Afspænding i stedet for rygning før sengetid

Forbered din krop på at skulle sove ved hjælp af progressiv muskelafslapning. Når du bruger det sidste af dagen på at bruge dine muskler i sengen, fortæller du din krop, at det er ved at være tid til at slappe af. På den måde ryger dine tanker på rygning før sengetid bagerst i hovedet, fordi du har fokus et andet sted. Begynd med fødderne: Spænd musklerne, tæl til fem og slap så af. Gør dette for hver muskelgruppe i kroppen fra fødderne til hovedet.

3

Udfordr dig selv

Glem alt om dagens stress ved hjælp af hjerneøvelser, der er nemme nok til at være sjove, men samtidig holder dig beskæftiget. Der findes klassikere som f.eks. krydsord, ordquiz eller Sudoku samt apps som Lumosity, som virkelig kræver hjerneaktivitet. Mange af disse giver en daglig, sjov og udfordrende øvelse, der ikke tager mere end 15 minutter og er den perfekte måde at udfordre hjernen, så du glemmer din vane med rygning før sengetid.

4

Frisk munden op, så du mister lysten til rygning før sengetid

Hold munden ren, og frisk med mundskyl. Mundskyl vil rense hele din mund, og du vil helst undgå at ødelægge den rene smag med endnu en cigaret. Brug også tandtråd. Det er ikke så nemt at gå på autopilot med rygning før sengetid, når du bruger tandtråd. Med tandtråd holder du samtidig både hjerne og hænder beskæftiget, og på den måde er det en effektiv måde at fastholde dit rygestop, inden søvnen melder sig.

5

Fokuser på det positive

Gør dagens afslutning til noget positivt ved at bruge sengetiden til at tale om, hvad dagens bedste oplevelse var med en ven, partner, ægtefælle, eller gå ind på en blog for folk på rygeafvænning. Du kan også vælge at skrive dagens højdepunkter ned i en dagbog, så du er fokuseret på noget andet end din vane med rygning før sengetid. Hvis du kan lide at tage billeder, så tag et dagligt billede af noget positivt, du har oplevet i løbet af dagen, f.eks. en flot solnedgang, og læg det ud på de sociale medier. Som noget ekstra kan du tilføje et positivt citat, så dit opslag står ekstra stærkt. Slut dagen med et smil og begynd søvnen uden rygetrang, fordi dine tanker er et andet sted.

Hør, hvordan eks-rygeren Monya smed ting ud, for at hjælpe hende med at undgå rygetrangen.

  • Tilbage

Andrews tip til rygestop

Spis masser af sunde snacks og mærk, hvordan din krop bliver sundere.

Se videoen >

Forbered din bil på rygestop

Viste du, at hvis man ryger, mens man kører bil, stiger risikoen for uheld.

Læs mere >

Forbered dit hjem på rygestop

Dit hjem skal være et sted, hvor du finder ro, ikke et sted fyldt med udfordringer. Og tobaksrøg ikke blot...

Læs mere >