5 beroligende teknikker til når stressen rammer

Tobaksabstinenser og trangen til at ryge er stærk og kan lede til stress. I stedet for at falde i, kan du bruge en af disse beroligende teknikker rådgivet af Nicotinell indtil trangen forsvinder.

1

Bekræftelser

En positiv sætning, som du siger højt når du er stresset kan være meget motiverende under rygestop. For eksempel ”Jeg er fri fra mit behov for at ryge” og ”Jeg sætter pris på at trække vejret dybt og let”. Du får måske endda lyst til at skrive disse ned på små sedler, som du kan hænge på køleskabet eller sætte på instrumentbrættet i din bil, for at minde dig om at du er ved at stoppe med at ryge.

2

Visualiseringer

At forestille sig positive scenarier kan være utroligt afslappende. Start med at sidde i en komfortabel position. Luk øjnene. Forstil dig en pakke cigaretter, der langsomt opløses indtil den forsvinder. I dens sted er der en pulserende kugle af lys. Forestil dig at du indånder dette lys. Se lyset bevæge sig gennem dine næsebor og fjerne alt det usunde. Se lyset rejse ind i din venstre lunge og fjerne klister og toksiner. Se så lyset bevæge sig igennem din højre lunge og løsrive slim og snavs. Forestil dig nu, at du frigør dig selv for alt det snavs og usunde fra din krop, mens hele din krop bliver fyldt med et varmt og beroligende lys. Åben dine øjne.

3

Lyd

At lytte til noget, som fjerner dit fokus fra din trang til rygning, kan give dig en fornemmelse af ro når du føler dig stresset. Måske foretrækker du at lytte til naturlyde som bølger, vinden eller fugle. Eller du kan måske lide at lytte til et af dine yndlingsbands. Hvis det er en sang med tekster, så syng med. Du kan også prøve at holde en fem-minutters dansepause for at få din krop til at bevæge sig væk fra rygetrangen.

4

Brug dit netværk

Brug dit sociale netværk til støtte i forbindelse med dit rygestop. At snakke med andre er en effektiv metode til at arbejde sig igennem sin rygetrang og få et friskt perspektiv. Samtidig holder du dine relationer ved lige. Hvis du foretrækker at mødes ansigt-til-ansigt, så lav en ugeplan med middagsaftaler eller gåture.

5

Vejrtrækning

Afsæt fem minutter til simpelthen at trække vejret. Du kan gøre dette hvor som helst, udenfor, mens du sidder stille ved dit skrivebord eller i din bil. Sid med rank ryg, luk dine øjne og placer en hånd på din mave. Træk vejret langsomt gennem næsen, mærk din mave rejse sig idet din mave fyldes med luft. Pust nu langsomt ud gennem næsen og mærk din mave sænke sig. Gentag.

  • TILBAGE

Har du brug for hjælp med at vælge det rigtige produkt?

Vores guide identificerer hurtigt det erstatningsprodukt, som bedst dækker dine behov.

Kom i gang >

Tip fra en eks-ryger:
Tænk på din familie

Chris fandt måder, hvorpå han kunne motivere sig selv, så han undgik at falde i.

Se videoen >

Nøgle til rygestop

Millioner bliver røgfri hvert år. Du kan også blive røgfri. Læs mere om hvordan her.

Læs mere >