Hvis du falder i

Selv om du falder i, betyder det ikke, at dit rygestop er en fiasko. Det er helt almindeligt. Lad være med bebrejde dig selv. Prøv disse tips til, hvordan du kommer tilbage på sporet.

1

Prøv nikotinerstatning

Nikotintrangen er stærk, især i de første uger efter du er stoppet. Nikotinerstatning tager toppen af trangen og har vist sig at fordoble dine chancer for at stoppe med at ryge, sammenlignet med hvis du kører på viljestyrken alene. Afhængig af hvad du foretrækker, findes der hjælpemidler i forskellige former - såsom nikotinplastre, tyggegummi og sugetabletter. Hvis du allerede tager nikotinerstatning, må du ikke tro, at det ikke hjælper. Tal med din rygestoprådgiver, som kan hjælpe dig.

2

Fokuser på det positive -
dvæl ikke ved det negative

Lad være med at overreagere. En enkelt cigaret er ikke lig med fiasko. Det er mere sandsynligt, at skyldfølelsen vil ødelægge rygestoppet. Negative følelser er en kendt risikofaktor i forhold til rygestop. Vær stærk, for du har jo været røgfri indtil nu. Regn ud, hvor mange cigaretter du allerede har droppet, eller hvor mange penge du allerede har sparet. Lav en tidslinje over dit rygestop, og se, hvordan hver dag har gjort dig sundere og ændret dine vaner—også selv om det kun er den første uge!

3

Se fremad -
nulstil ikke uret

Ligesom en enkelt kage ikke betyder, at en slankekur er slut, kan du vælge din egen succes. Sig til dig selv: "En cigaret er ikke lig med fiasko. Ja, jeg faldt i. Men det eneste, jeg skal fokusere på nu, er at blive eks-ryger."

4

Tænk videnskabeligt -
lad være med at reagere følelsesmæssigt

Ved at bruge tid på at lære dig selv bedre at kende og finde ud af, hvad der får dig til at falde i, forbedrer du dine chancer for at stoppe med at ryge. Spørg dig selv: Hvad fik mig til at ryge den cigaret? Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Hvordan kan jeg forebygge, at jeg falder i igen?

5

Fortæl, at du er faldet i -
hold det ikke for dig selv.

Få støtte fra din rygestopgruppe, når du har mest brug for det. Venner og familie kan bruge mere tid sammen med dig eller over telefonen. Og hvis du følger blogs om rygestop, kan du læse om masser af mennesker, der er stoppet med at ryge, som har været faldet i, men alligevel er lykkedes med deres rygestop. Din læge eller en anden rygestoprådgiver kan hjælpe dig med andre motivationsmetoder.

Få styr på rygetrangen efter måltider

Se, hvordan du kan undertrykke rygetrangen efter måltider.

Få tips >

Hvorfor rygstop påvirker dine følelser

Reagerer du stærkt følelsesmæssigt, når du ikke kan ryge? Du er ikke alene.

Læs mere >

Lav en rygestopgruppe

Her er nogle mulige medlemmer, som kan hjælpe dig med at stoppe.

Læs mere >