5 alternativer til rygning ved frokosttid

Eftermiddagen er det tidspunkt på dagen, hvor der er flest rygepauser, og er du i gang med et rygestop, kan du risikere at blive rastløs. Her er fem sunde alternativer til, hvordan du undgår at ryge og til at komme tilbage i den rigtige sindsstemning, hvor du bekæmper rastløsheden ved rygestop.

Rygestop er for mange forbundet med at være rastløs. Dels fordi du har mange vaner som ryger, du nu er nødt til at ændre på. Der er mange måder at undgå at blive rastløs ved rygestop, og her på siden kan du læse vores gode råd til at bekæmpe den. Løsningen på at undgå rygestop-rastløshed er, at du flytter tankerne et andet sted hen end der, hvor tobakken normalt har udfyldt dine tidligere behov.

1

Gå en tur

Er du midt i et rygestop og føler dig rastløs, så tag en tur ud i det fri: Er der en park i nærheden af din arbejdsplads? Eller måske arbejder du i et område med travle gader? Uanset hvad er en god måde at bekæmpe din rastløshed ved rygestoppet, at du rejser dig og kommer lidt ud. Gå en tur, få noget frisk luft, og giv huden noget D-vitamin fra solen, hvis vejret er til det!

2

Meditation mod rastløshed

Når man midt i et rygestop rammer muren midt på dagen, er det både mentalt og fysisk, og det kan føre til rastløshed. Meditation er en enkel og effektiv måde at få genopladet batterierne på. Laver du en hurtig søgning på Google, finder du en masse gratis meditationsapps, der er nemme at bruge og kan modvirke din rastløse adfærd under rygestoppet. Brug et kvarter af dagen, når et af mødelokalerne i nærheden af kontoret ikke bliver brugt, og sæt dig i en afslappet stilling og mediter derhjemme.

3

Lav en kop grøn te, og skyl rastløsheden væk

Undersøgelser viser, at grøn te er godt for helbredet, og det kan også være godt for din rastløshed under rygestoppet. Du får et energiboost med lidt koffein, men med mindre kant end kaffe, og derfor kan du også drikke mere grøn te. Det er dermed en lidt sundere måde at bekæmpe din rastløse tilstand under rygestoppet på.

4

Lav en huskeliste

Vi har alle ting vi skal huske, så lav en huskeliste. Der findes mange apps, som er fantastiske til at få sat tingene i system. Lav kategorier som Rejsedestinationer, Restauranter, Shopping, Kreative ideer, Ærinder osv. Når først du kommer i gang, kan du slet ikke stoppe. Lister holder tankerne i gang og væk fra den rastløshed, du kan føle midt under rygestoppet.

5

Lav planer for at bekæmpe din rastløshed under rygestoppet

Der er ikke noget bedre at beskæftige hjernen med end at lave planer om sjove ting, man skal. Kig på huskelisten, og tænk på en restaurant, du længe gerne har villet besøge, eller planlæg en udflugt, du er blevet ved med at udskyde i lang tid. Kontakt venner eller familiemedlemmer, du ikke har set i et stykke tid, og lav en aftale. De vil være glade for at høre fra dig, og du vil have noget at se frem til. Nøglen her er at holde sig aktiv i de perioder, hvor du ellers ville ryge en cigaret.

  • TILBAGE

Få styr på rygetrangen efter måltider

Se, hvordan du kan undertrykke rygetrangen efter måltider.

Få tips >

4 karaktertræk ved personer, der lykkes med deres rygestop

Mange mennesker forsøger at stoppe med at ryge, men falder i igen og igen. Men det er muligt at lykkes med sit rygestop.

Se hvordan >

Tip fra en eks-ryger: Prøv med sport

Chris erstattede cigaretterne med fodbold.

Se videoen >